Partnerzy serwisu:
Biznes

PESA podsumowuje 2024 r. Stabilny rozwój, inwestycje i dobre finanse

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
26-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PESA

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PESA podsumowuje 2024 r. Stabilny rozwój, inwestycje i dobre finanse
fot. Maciej Sobieraj / LinkedinELF 3 dla ŁKA
PESA podsumowuje 2024 rok. Firma pozyskała w ubiegłym roku zamówienia warte 4 mld złotych, a portfel zamówień spółki jest warty już 14 mld złotych. Producent skupia się na realizacji kontraktów dla Kolei Czeskich i Rumuńskich, rozwoju lokomotyw wodorowych oraz nowej generacji tramwajów.

W 2024 Grupy Pesa przeszła z fazy restrukturyzacji do fazy rozwoju. Firma konsekwentnie realizuje Strategię 2030+, co przełożyło się na stabilne wyniki finansowe: przychody ze sprzedaży na poziomie 2 568,24 mln PLN, EBITDA wynoszącą 245,8 mln PLN oraz wynik netto w wysokości 23,8 mln PLN.

Pomimo globalnych wyzwań związanych z rosnącymi cenami materiałów i usług, presją inflacyjną oraz niepewnością rynku w kontekście środków z KPO, Grupa pozyskała w 2024 roku zamówienia o wartości przekraczającej 4 mld złotych. Portfel zamówień zapewnia realizację produkcji na najbliższe lata i obecnie wynosi ponad 14 mld PLN.

– PESA konsekwentnie realizuje przyjętą strategię: zwiększa skalę działalności, wdraża nowe technologie i platformy pojazdów oraz rozwija portfel zamówień i moce produkcyjne w Bydgoszczy. Działania te przynoszą wymierną i trwałą poprawę rentowności oraz pozycji rynkowej, którą dostrzegają nasi klienci, dostawcy i rynki finansowe. W 2024 roku zwiększyliśmy sprzedaż o 33% i wypracowaliśmy EBITDA w wysokości 245,8 mln PLN. Sytuacja finansowa spółki jest stabilna, przed nami oczywiście sporo wyzwań, ale portfel zamówień i terminowo realizowane inwestycje pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość – powiedział Robert Tafiłowski, wiceprezes Pesa ds. finansowych

Nowe portfolio produktów i zaufanie klientów

Pesa rozwija portfolio produktów opartych na nowoczesnych technologiach. Nowe portfolio pojazdów Generacji 3.0, bazujące na sprawdzonych rozwiązaniach, zostało pozytywnie przyjęte zarówno przez klientów krajowych, jak i zagranicznych.

Jednym z największych kontraktów podpisanych w 2024 roku były umowy z Rumuńską Agencją Reformy Kolejnictwa (ARF) na dostawę 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Regio oraz 29 pojazdów klasy Inter Regio, wraz z 15-letnim utrzymaniem. Na rynku krajowym zawarto umowy na dostawy taboru dla województw: kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, opolskiego oraz dla Kolei Dolnośląskich – łącznie 32 pojazdy w zamówieniach podstawowych, z opcjami na kolejne 25 sztuk.

W 2024 roku firma uzyskała homologację pojazdów serii 847 na Czechy i rozpoczęła dostawy tych pojazdów dla CD. Do tej pory dostarczono 56 pojazdów, a Ceskie Drahy, korzystając z umowy ramowej zamówiły ich już w sumie 104. Co ważne wyposażone w silniki Rolls-Royce MTU pojazdy PESA 847 pomyślnie przeszły testy z wykorzystaniem paliwa HVO, co potwierdziło ich niską emisyjność i ekologiczność.

Na rynku czeskim Pesa rozwija współpracę również z prywatnym przewoźnikiem Regio Jet. Przekazane temu operatorowi elektryczne zespoły trakcyjne Pesa 655-3 wożą już pasażerów w rejonie Pragi, a w bydgoskich zakładach produkowane są dla tego przewoźnika pierwsze elektryczne pojazdy wielonapięciowe, które jeździć będą z prędkością do 200 km/h.

Sprzedaż lokomotyw i tramwajów

PESA w 2024 roku dostarczyła klientom 38 lokomotyw typu 111Ed30 i 111Ed-40, a ich odbiorcami byli m.in. Orlen Kolej, RCP i Cargo Unit. Jednocześnie produkowane są pierwsze lokomotywy z nowej platformy Gama 3.0 - lokomotywa dwunapędowa dla PKP Intercity oraz ekologiczna lokomotywa elektryczna z ‚zielonym’ modułem dojazdowym w wersji ekodiesel lub bateria. Rozpoczęto również prace projektowe nad platformą zeroemisyjnych lokomotyw manewrowych w wariantach z modułowo dobieranym zasilaniem (bateria, ogniwo wodorowe oraz trakcja elektryczna).

W 2024 roku Pesa kontynuowała realizację kontraktów na dostawy tramwajów dla Bydgoszczy, a dużym sukcesem było opracowanie i homologacja tramwaju 146N dla Wrocławia. Firma dostarczyła w zeszłym roku 24 z zakontraktowanych pojazdów, a z klient skorzystał z prawa opcji, zamawiając kolejnych 16 sztuk.

Znaczącym osiągnięciem było też wejście na rynek estoński z nowym tramwajem 147N dla Tallina, opracowanym we współpracy z firmą ABB. Tramwaj Twist 147N dla estońskiej stolicy wyróżnia się wysokim komfortem, znacząco obniżonym poziomem hałasu i unikalnym w skali europejskiej rozstawem toru 1067 mm.

Pesa podpisała również nowe kontrakty na dostawy tramwajów SWING dla MZK Toruń oraz Tramwajów Śląskich i MPK Kraków. W sierpniu 2024 roku uruchomiono prace nad konstrukcją skorupową spawaną laserowo, dedykowaną do nowej platformy tramwajów TWIST 3.0.

Innowacje, inwestycje i ekologia

Rosnący portfel zamówień to konieczność wdrożenia nowych technologii i zwiększenia zasobów produkcyjnych, dlatego Pesa rozpoczęła realizację programu inwestycyjnego stawiając na automatyzację i robotyzację procesów produkcyjnych. Nowo budowane hale będą przystosowane do produkcji pojazdów z napędami alternatywnymi oraz pojazdów KDP osiągających prędkości 200 i 230 km/h.

– W 2024 roku uruchomiliśmy kolejne stanowiska zautomatyzowanego laserowego spawania skorupowych konstrukcji pojazdów, podnosząc jednocześnie efektywność i jakość tego procesu. Produkujemy szybciej, lżejsze i wytrzymałe konstrukcje, a dzięki inwestycjom będziemy te kompetencje jeszcze szybciej rozwijać – podkreśla Jacek Rudewicz, wiceprezes Pesa ds. produkcji

Pesa inwestuje również w podnoszenie kwalifikacji pracowników, a by przygotować nowe kadry do wysokich standardów jakościowych zbudowała centrum szkolenia spawaczy i kompetencji operatorów robotów spawalniczych.

W związku z ekspansją zagraniczną, Pesa tworzy oddziały w kolejnych krajach, rozwija struktury w Czechach i Rumunii, gdzie we współpracy z lokalnymi partnerami powstają centra serwisowe i utrzymaniowe.

Grupa konsekwentnie realizuje działania związane z ekologią, których celem jest ograniczenie śladu węglowego we wszystkich obszarach działalności oraz produkcję przyjaznych środowisku, energooszczędnych, nisko- i zeroemisyjnych pojazdów. Wzrastające zainteresowanie klientów pojazdami zeroemisyjnymi potwierdza słuszność decyzji podjętej w 2019 roku o rozpoczęciu prac nad napędami wodorowymi i bateryjnymi.

Przykładem rosnącego zainteresowania zeroemisyjnymi napędami jest zakończony właśnie Pesa H2 Roadshow – prezentacja i testy lokomotywy wodorowej w największych szwedzkich portach i hutach koncernu SSAB.

Stabilnie w przyszłość

Podsumowując, 2024 rok był dla Grupy Pesa okresem dynamicznego rozwoju, umacniania pozycji rynkowej oraz konsekwentnej realizacji strategicznych celów. Firma skutecznie poradziła sobie z wyzwaniami, jednocześnie inwestując w innowacje i poszerzając portfolio produktów, co pozwala ze spokojem patrzeć w przyszłość.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów

Roman Czubiński 21 maja 2025

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Zobacz również:

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Jakub Rösler 15 maja 2025

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

PESA. Pierwszy pociąg dla Rumunii prawie gotowy

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów

Roman Czubiński 21 maja 2025

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Zobacz również:

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Jakub Rösler 15 maja 2025

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

PESA. Pierwszy pociąg dla Rumunii prawie gotowy

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5