PESA podsumowuje 2024 rok. Firma pozyskała w ubiegłym roku zamówienia warte 4 mld złotych, a portfel zamówień spółki jest warty już 14 mld złotych. Producent skupia się na realizacji kontraktów dla Kolei Czeskich i Rumuńskich, rozwoju lokomotyw wodorowych oraz nowej generacji tramwajów.
W 2024 Grupy Pesa przeszła z fazy restrukturyzacji do fazy rozwoju. Firma konsekwentnie realizuje Strategię 2030+, co przełożyło się na stabilne wyniki finansowe: przychody ze sprzedaży na poziomie 2 568,24 mln PLN, EBITDA wynoszącą 245,8 mln PLN oraz wynik netto w wysokości 23,8 mln PLN.
Pomimo globalnych wyzwań związanych z rosnącymi cenami materiałów i usług, presją inflacyjną oraz niepewnością rynku w kontekście środków z KPO, Grupa pozyskała w 2024 roku zamówienia o wartości przekraczającej 4 mld złotych. Portfel zamówień zapewnia realizację produkcji na najbliższe lata i obecnie wynosi ponad 14 mld PLN.
– PESA konsekwentnie realizuje przyjętą strategię: zwiększa skalę działalności, wdraża nowe technologie i platformy pojazdów oraz rozwija portfel zamówień i moce produkcyjne w Bydgoszczy. Działania te przynoszą wymierną i trwałą poprawę rentowności oraz pozycji rynkowej, którą dostrzegają nasi klienci, dostawcy i rynki finansowe. W 2024 roku zwiększyliśmy sprzedaż o 33% i wypracowaliśmy EBITDA w wysokości 245,8 mln PLN. Sytuacja finansowa spółki jest stabilna, przed nami oczywiście sporo wyzwań, ale portfel zamówień i terminowo realizowane inwestycje pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość – powiedział Robert Tafiłowski, wiceprezes Pesa ds. finansowych
Nowe portfolio produktów i zaufanie klientów
Pesa rozwija portfolio produktów opartych na nowoczesnych technologiach. Nowe portfolio pojazdów Generacji 3.0, bazujące na sprawdzonych rozwiązaniach, zostało pozytywnie przyjęte zarówno przez klientów krajowych, jak i zagranicznych.
Jednym z największych kontraktów podpisanych w 2024 roku były umowy z Rumuńską Agencją Reformy Kolejnictwa (ARF)
na dostawę 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Regio oraz
29 pojazdów klasy Inter Regio, wraz z 15-letnim utrzymaniem. Na rynku krajowym zawarto umowy na dostawy taboru dla województw:
kujawsko-pomorskiego,
łódzkiego,
opolskiego oraz
dla Kolei Dolnośląskich – łącznie 32 pojazdy w zamówieniach podstawowych, z opcjami na kolejne 25 sztuk.
W 2024 roku firma uzyskała homologację pojazdów serii 847 na Czechy i
rozpoczęła dostawy tych pojazdów dla CD. Do tej pory dostarczono 56 pojazdów, a Ceskie Drahy, korzystając z umowy ramowej zamówiły ich już w sumie 104. Co ważne wyposażone w silniki Rolls-Royce MTU pojazdy PESA 847 pomyślnie przeszły testy z wykorzystaniem paliwa HVO, co potwierdziło ich niską emisyjność i ekologiczność.
Na rynku czeskim Pesa rozwija współpracę również z prywatnym przewoźnikiem Regio Jet. Przekazane temu operatorowi elektryczne zespoły trakcyjne Pesa
655-3 wożą już pasażerów w rejonie Pragi, a w bydgoskich zakładach produkowane są dla tego przewoźnika pierwsze elektryczne pojazdy wielonapięciowe, które jeździć będą z prędkością do 200 km/h.
Sprzedaż lokomotyw i tramwajów
PESA w 2024 roku dostarczyła klientom 38 lokomotyw typu 111Ed30 i 111Ed-40, a ich odbiorcami byli m.in. Orlen Kolej, RCP i Cargo Unit. Jednocześnie produkowane są pierwsze lokomotywy z nowej platformy Gama 3.0 -
lokomotywa dwunapędowa dla PKP Intercity oraz ekologiczna lokomotywa elektryczna z ‚zielonym’ modułem dojazdowym w wersji ekodiesel lub bateria. Rozpoczęto również prace projektowe nad platformą zeroemisyjnych lokomotyw manewrowych w wariantach z modułowo dobieranym zasilaniem (bateria, ogniwo wodorowe oraz trakcja elektryczna).
W 2024 roku Pesa kontynuowała realizację kontraktów na dostawy tramwajów dla Bydgoszczy, a dużym sukcesem było opracowanie i homologacja tramwaju 146N dla Wrocławia. Firma dostarczyła w zeszłym roku
24 z zakontraktowanych pojazdów, a z klient skorzystał z prawa opcji, zamawiając kolejnych 16 sztuk.
Znaczącym osiągnięciem było też wejście na rynek estoński z
nowym tramwajem 147N dla Tallina, opracowanym we współpracy z firmą ABB. Tramwaj Twist 147N dla estońskiej stolicy wyróżnia się wysokim komfortem, znacząco obniżonym poziomem hałasu i unikalnym w skali europejskiej rozstawem toru 1067 mm.
Pesa podpisała również nowe kontrakty na dostawy tramwajów
SWING dla MZK Toruń oraz
Tramwajów Śląskich i
MPK Kraków. W sierpniu 2024 roku uruchomiono prace nad konstrukcją skorupową spawaną laserowo, dedykowaną do nowej platformy
tramwajów TWIST 3.0.Innowacje, inwestycje i ekologia
Rosnący portfel zamówień to konieczność wdrożenia nowych technologii i zwiększenia zasobów produkcyjnych, dlatego Pesa rozpoczęła realizację programu inwestycyjnego stawiając na automatyzację i robotyzację procesów produkcyjnych. Nowo budowane hale będą przystosowane do produkcji pojazdów z napędami alternatywnymi oraz pojazdów KDP osiągających prędkości 200 i 230 km/h.
– W 2024 roku uruchomiliśmy kolejne stanowiska zautomatyzowanego laserowego spawania skorupowych konstrukcji pojazdów, podnosząc jednocześnie efektywność i jakość tego procesu. Produkujemy szybciej, lżejsze i wytrzymałe konstrukcje, a dzięki inwestycjom będziemy te kompetencje jeszcze szybciej rozwijać – podkreśla Jacek Rudewicz, wiceprezes Pesa ds. produkcji
Pesa inwestuje również w podnoszenie kwalifikacji pracowników, a by przygotować nowe kadry do wysokich standardów jakościowych zbudowała centrum szkolenia spawaczy i kompetencji operatorów robotów spawalniczych.
W związku z ekspansją zagraniczną, Pesa tworzy oddziały w kolejnych krajach, rozwija struktury w Czechach i Rumunii, gdzie we współpracy z lokalnymi partnerami powstają centra serwisowe i utrzymaniowe.
Grupa konsekwentnie realizuje działania związane z ekologią, których celem jest ograniczenie śladu węglowego we wszystkich obszarach działalności oraz produkcję przyjaznych środowisku, energooszczędnych, nisko- i zeroemisyjnych pojazdów. Wzrastające zainteresowanie klientów pojazdami zeroemisyjnymi potwierdza słuszność decyzji podjętej w 2019 roku o rozpoczęciu prac nad napędami wodorowymi i bateryjnymi.
Przykładem rosnącego zainteresowania zeroemisyjnymi napędami jest zakończony
właśnie Pesa H2 Roadshow – prezentacja i testy lokomotywy wodorowej w największych szwedzkich portach i hutach koncernu SSAB.
Stabilnie w przyszłość
Podsumowując, 2024 rok był dla Grupy Pesa okresem dynamicznego rozwoju, umacniania pozycji rynkowej oraz konsekwentnej realizacji strategicznych celów. Firma skutecznie poradziła sobie z wyzwaniami, jednocześnie inwestując w innowacje i poszerzając portfolio produktów, co pozwala ze spokojem patrzeć w przyszłość.